Podstawowe informacje dla wyborców
Termin wyborów: 9 czerwca 2024 r.
Głosujemy w godzinach 7:00-21:00
KONTAKT DLA WYBORCÓW W SPRAWACH:
-
Spisu i rejestru wyborców
-
Zaświadczeń o prawie do głosowania
-
Głosowania przez pełnomocnika
-
Głosowania korespondencyjnego
tel. 32 4592840 - Pion Organizacyjny i Spraw Obywatelskich ul. Wyzwolenia 71, II piętro, pokój 304
Głosowanie na podstawie zaświadczenia
Wyborca, który zamierza zmienić miejsce pobytu przed dniem wyborów, może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania.
Z zaświadczeniem takim można głosować w dowolnym obwodzie głosowania w kraju, za granicą lub na polskim statku morskim.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania składa się w Urzędzie Gminy Marklowice w Pionie Spraw Organizacyjnych i Obywatelskich - pok. 304, II piętro od 26 kwietnia 2024 r. do 6 czerwca 2024 r.
Wniosek składa się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem.
Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę.
Wyborca, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców, w którym był uprzednio ujęty w spisie.
Należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie utracić zaświadczenia o prawie do głosowania. W przypadku jego utraty, niezależnie od przyczyny, nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego zaświadczenia, jak również wzięcie udziału w głosowaniu w obwodzie właściwym dla w miejsca stałego zamieszkania.
Głosowanie na wniosek o zmianę miejsca głosowania
Wyborca czasowo przebywający poza miejscem zameldowania na pobyt stały (w tym wyborca zameldowany na pobyt czasowy), czasowo przebywający poza miejscem zamieszkania (tj. ujęty na własny wniosek w Centralnym Rejestrze Wyborców w stałym obwodzie głosowania), nieujęty w żadnym stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców, może wziąć udział w głosowaniu w miejscu czasowego pobytu, jeżeli w okresie od od 26 kwietnia 2024 r. do 6 czerwca 2024 r. złoży w Urzędzie Gminy Marklowice w Pionie Organizacyjnym i Spraw Obywatelskich - pok. 304, II piętro wniosek o zmianę miejsca głosowania.
We wniosku podaje się:
-
nazwisko i imiona,
-
obywatelstwo,
-
numer PESEL Wnioskodawcy,
-
adres przebywania w dniu wyborów.
Wniosek może zostać złożony:
-
na piśmie w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem,
-
w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez Ministra Cyfryzacji
Wyborca, który zmienił miejsce głosowania, zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców, w którym uprzednio był ujęty.
Głosowanie korespondencyjne
Głosować korespondencyjnie może wyborca:
-
niepełnosprawny o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (do zgłoszenia wyborca niepełnosprawny dołącza kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności),
-
podlegający w dniu głosowania obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi,
-
który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat.
Zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego może być dokonane:
-
ustnie,
-
na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem
-
na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji,
-
telefonicznie - w przypadku wyborcy niepełnosprawnego oraz wyborcy podlegającego w dniu głosowania obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych.
Zamiar głosowania korespondencyjnego należy zgłosić do Komisarza Wyborczego w Bielsku-Białej III (ul. Piastowska 40, 43-300 Bielsko-Biała) w terminie do 27 maja 2024 r.
Numery telefonu: 33 813 63 74 lub 33 812 60 39
Głosowanie przez pełnomocnika
Głosować przez pełnomocnika mogą wyborcy:
-
posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
-
którzy w dniu głosowania ukończą 60 lat.
Głosować przez pełnomocnika można tylko w kraju.
Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.
Pełnomocnikiem nie może być:
-
osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;
-
mąż zaufania;
-
osoba kandydująca w wyborach.
Pełnomocnictwo można przyjąć:
-
tylko od jednej osoby lub
-
od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka, itd.), zstępny (syn, córka, wnuk, wnuczka, itd.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
Pełnomocnictwa udziela się przed prezydentem miasta lub przed innym pracownikiem urzędu gminy upoważnionym przez prezydenta miasta do sporządzania aktów pełnomocnictwa do głosowania. W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborca składa wniosek do prezydenta miasta, w której wyborca jest ujęty w obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu stałego zamieszkania.
Wniosek o udzielnie pełnomocnictwa do głosowania składa się:
-
na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem
-
na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji,
Do wniosku dołącza się:
-
kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;
-
pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem, zawierającą jej nazwisko i imię (imiona) oraz adres zamieszkania, a także nazwisko i imię (imiona) osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania (druk zamieszczony w dolnej części ekranu).
Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa powinien zostać złożony do Wójta Gminy Marklowice najpóźniej do dnia 31 maja 2024 r. w godzinach pracy Urzędu.
Pliki do pobrania:
email: sekretarz@marklowice.pl tel.:324592821 , w dniu: 21‑05‑2024 08:21:16
email: sekretarz@marklowice.pl tel.:324592821 , w dniu: 21‑05‑2024 08:21:16
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|