Podstawowe informacje dla wyborców
Termin wyborów: 18 maja 2025 r.
Głosujemy w godzinach 7:00-21:00
KONTAKT DLA WYBORCÓW W SPRAWACH:
- Spisu i rejestru wyborców
- Zaświadczeń o prawie do głosowania
- Głosowania przez pełnomocnika
- Głosowania korespondencyjnego
tel. 324592848, 324592840, 324592842 - Biuro ds. Organizacyjnych i Spraw Obywatelskich ul. Wyzwolenia 71, pokój 104
Głosowanie na podstawie zaświadczenia
Wyborca, który zamierza zmienić miejsce pobytu przed dniem wyborów, może otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania.
Z zaświadczeniem takim można głosować w dowolnym obwodzie głosowania w kraju, za granicą lub na polskim statku morskim.
Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania składa się w Urzędzie Gminy Marklowice w Biurze ds. Organizacyjnych i Spraw Obywatelskich ul. Wyzwolenia 71, pokój 104 od 4 kwietnia 2025 r. do 15 maja 2025 r. (II tura - od 19 maja 2025 r. do 29 maja 2025 r.).
Wniosek składa się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem.
Zaświadczenie o prawie do głosowania wyborca odbiera za pokwitowaniem osobiście albo przez upoważnioną pisemnie osobę.
Wyborca, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców, w którym był uprzednio ujęty w spisie.
Należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie utracić zaświadczenia o prawie do głosowania. W przypadku jego utraty, niezależnie od przyczyny, nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego zaświadczenia, jak również wzięcie udziału w głosowaniu w obwodzie właściwym dla w miejsca stałego zamieszkania.
UWAGA! Przed I turą wyborca otrzyma dwa zaświadczenia: zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów).
Głosowanie na wniosek o zmianę miejsca głosowania
Wyborca czasowo przebywający poza miejscem zameldowania na pobyt stały (w tym wyborca zameldowany na pobyt czasowy), czasowo przebywający poza miejscem zamieszkania (tj. ujęty na własny wniosek w Centralnym Rejestrze Wyborców w stałym obwodzie głosowania), nieujęty w żadnym stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców, może wziąć udział w głosowaniu w miejscu czasowego pobytu, jeżeli w okresie od 4 kwietnia 2025 r. do 15 maja 2025 r. (II tura - od 19 maja 2025 r. do 29 maja 2025 r.) złoży w Urzędzie Gminy Marklowice w Biurze ds. Organizacyjnych i Spraw Obywatelskich ul. Wyzwolenia 71, pokój 104 wniosek o zmianę miejsca głosowania.
We wniosku podaje się:
- nazwisko i imiona,
- obywatelstwo,
- numer PESEL wnioskodawcy,
- adres przebywania w dniu wyborów.
Wniosek może zostać złożony:
- na piśmie w postaci papierowej z własnoręcznym podpisem,
- w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez Ministra Cyfryzacji
Wyborca, który zmienił miejsce głosowania, zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców, w którym uprzednio był ujęty.
UWAGA! Wyborcy, którzy złożyli wniosek o zmianę miejsca głosowania przed I turą, będą ujęci w tym samym spisie wyborców również w przypadku przeprowadzania ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów).
Głosowanie korespondencyjne
Głosować korespondencyjnie może wyborca:
- niepełnosprawny o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (do zgłoszenia wyborca niepełnosprawny dołącza kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności),
- podlegający w dniu głosowania obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi,
- który najpóźniej w dniu głosowania kończy 60 lat.
Zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego może być dokonane:
- ustnie,
- na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem
- na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji,
- telefonicznie - w przypadku wyborcy niepełnosprawnego oraz wyborcy podlegającego w dniu głosowania obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych.
Zamiar głosowania korespondencyjnego należy zgłosić do Komisarza Wyborczego w Bielsku-Białej III (ul. Piastowska 40, 43-300 Bielsko-Biała) w terminie do 5 maja 2025 r. (II tura – od 19 maja 2025 r. do 22 maja 2025 r.).
Numery telefonu: 33 813 63 74 lub 33 812 60 39
Głosowanie przez pełnomocnika
Głosować przez pełnomocnika mogą wyborcy:
- posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
- którzy w dniu głosowania ukończą 60 lat.
Głosować przez pełnomocnika można tylko w kraju.
Pełnomocnikiem może być osoba posiadająca prawo wybierania.
Pełnomocnikiem nie może być:
- osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;
- mąż zaufania;
- osoba kandydująca w wyborach.
Pełnomocnictwo można przyjąć:
- tylko od jednej osoby lub
- od dwóch osób, jeżeli co najmniej jedną z nich jest wstępny (ojciec, matka, dziadek, babka, itd.), zstępny (syn, córka, wnuk, wnuczka, itd.), małżonek, brat, siostra lub osoba pozostająca w stosunku przysposobienia, opieki lub kurateli w stosunku do pełnomocnika.
Pełnomocnictwa udziela się przed prezydentem miasta lub przed innym pracownikiem urzędu gminy upoważnionym przez prezydenta miasta do sporządzania aktów pełnomocnictwa do głosowania. W celu sporządzenia aktu pełnomocnictwa wyborca składa wniosek do prezydenta miasta, w której wyborca jest ujęty w obwodzie głosowania właściwym dla adresu zameldowania na pobyt stały lub adresu stałego zamieszkania.
Wniosek o udzielnie pełnomocnictwa do głosowania składa się:
- na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem
- na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji,
Do wniosku dołącza się:
- kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;
- pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem, zawierającą jej nazwisko i imię (imiona) oraz adres zamieszkania, a także nazwisko i imię (imiona) osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania (druk zamieszczony w dolnej części ekranu).
Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa powinien zostać złożony do Wójta Gminy Marklowice najpóźniej do dnia 9 maja 2025 r. (II tura – od 19 maja 2025 r. do 25 maja 2025 r.).
Pliki do pobrania:
email: sekretarz@marklowice.pl tel.:324592821 , w dniu: 01‑04‑2025 10:36:25
email: sekretarz@marklowice.pl tel.:324592821 , w dniu: 01‑04‑2025 10:36:25
Lp. | Rodzaj zmiany | article-history-date-create | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|